ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΨΗ του Γεράσιμου Χαλικιά

Η συμβολή των υποδομών στην ανάπτυξη

Με αφορμή τις συζητήσεις που εκδηλώθηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα και ιδιαίτερα μετά την υπογραφή της σύμβασης ανέγερσης του ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟΥ Λευκάδας, μεταξύ του Νομάρχη και της αναδόχου εταιρίας, καθώς και τους προβληματισμούς που αναπτύχθηκαν για την αναγκαιότητα ή μη της κατασκευής ενός τέτοιου έργου, τίθεται επί τάπητος το ερώτημα αν οι επενδύσεις σε τέτοιες υποδομές συμβάλλουν στην ανάπτυξη μιας περιοχής.
Στο ερώτημα αυτό θα επιχειρήσω να δώσω απάντηση, χωρίς σκοπιμότητες και προκαταλήψεις .

Στη σημερινή συγκυρία είναι απολύτως κατανοητή και εμπεδωμένη η αντίληψη ότι βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη ενός τόπου αποτελεί η κατασκευή έργων υποδομής, όπως δρόμοι, λιμάνια, νοσοκομεία, σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ, έργα που κατά κανόνα προγραμματίζονται και εκτελούνται μερίμνη και ευθύνη της πολιτείας, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Η αντίληψη αυτή, όταν ωριμάσει, μετατρέπεται σε απαίτηση της κοινωνίας σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο και συνήθως εκφράζεται μέσω των αιρετών της εκπροσώπων.

Η υλοποίησή της απαιτεί πάντοτε τον απαραίτητο σχεδιασμό βάση ενός οργανογράμματος προτεραιοτήτων που να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες, αλλά και τις εκάστοτε δυνατότητες.
Στην περίπτωσή μας, η αναγκαιότητα αυτή έχει υιοθετηθεί από τους Λευκαδίτες από δεκαετίας και πλέον, γνωστού όντος ότι τρεις (3) Νομαρχιακές Διοικήσεις με αντίστοιχες αποφάσεις των Ν.Σ είχαν εντάξει στο πρόγραμμά τους την ανέγερση Διοικητηρίου και κατά συνέπεια απέμενε μόνο η πολιτική βούληση για την υλοποίησή της.

Προς την κατεύθυνση αυτή, θεωρώ σκόπιμο να επισημάνω ότι την τελευταία δεκαετία η πατρίδα μας, είτε εξ’ αιτίας της προετοιμασίας για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών αγώνων του 2004, είτε εξ’ αιτίας των οικονομικών προγραμμάτων της Ε.Ε για την ενίσχυση των υποδομών μας, μετατράπηκε σε ένα απέραντο εργοτάξιο, συμβάλλοντας σημαντικά στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, όπως η Γέφυρα του Ρίου-Αντιρρίου, η Εγνατία οδός, η Υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου, η Ιόνια οδός και άλλα μικρότερης εμβέλειας και σημασίας έργα.
Με δεδομένο ότι η Λευκάδα είναι από τους ελάχιστους νομούς της χώρας που δεν διαθέτει ενιαίο κτιριακό συγκρότημα (Διοικητήριο) για την στέγαση όλων των Υπηρεσιών της Νομαρχίας, τέθηκε, όπως προανέφερα, επιτακτικά η αναγκαιότητα κατασκευής ενός έργου που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής.

Η συμβολή έγκειται στο γεγονός ότι, αφ’ ενός θα προκύψει οικονομία κλίμακος από την συγκέντρωση όλων των Νομαρχιακών Υπηρεσιών σε ένα ενιαίο και σύγχρονο κτιριακό συγκρότημα, εξ’ αιτίας εξοικονόμησης πόρων από τα καταβαλλόμενα ενοίκια και των εργατοωρών των εργαζομένων, καθόσον δεν θα αναγκάζονται να μετακινούνται καθημερινά στα διάφορα σημεία της πόλης, όπως συμβαίνει σήμερα και αφ’ ετέρου στην εύκολη πρόσβαση και στην άμεση και ακώλυτη εξυπηρέτηση των προσερχομένων πολιτών στις επιμέρους υπηρεσίες και της δυνατότητας συντονισμού και ελέγχου των παρεχομένων υπηρεσιών.

Έτσι η κριτική που ασκήθηκε για τον τρόπο εξεύρεσης των πόρων ανέγερσης του επίμαχου ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟΥ, υπήρξε κατά τη γνώμη μας, στείρα, ατεκμηρίωτη και εν πολλοίς άδικη και υποβολιμαία, διότι , πέραν της αναγκαιότητας του έργου, αγνοήθηκαν ηθελημένα οι δυνατότητες χρηματοδότησης που υπήρχαν. Εξάλλου και η Ελληνική πολιτεία σαν εθνική οντότητα, δεν ανατρέχει, μέσω της εκάστοτε κυβερνήσεως στην λύση του δανεισμού, τόσο για την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, όσο και για την κάλυψη τρεχουσών-λειτουργικών αναγκών του Κράτους και ενίοτε με δυσμενέστερους όρους.
Κατά συνέπεια, οι ισχυρισμοί αμφισβήτησης της όλης διαδικασίας, δεν ευσταθούν και είναι απορριπτέοι.

Με ανησυχεί το γεγονός ότι, και στην περίπτωση του ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟΥ κυριάρχησε η μιζέρια και η γκρίνια του νεοέλληνα που βλέπει το “δέντρο” και όχι το “δάσος” και η αρνητική πλευρά της κουλτούρας μας, που εκφράζεται με την επιθυμία, “να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα”, παρά να επιδιώξουμε να ξεπεράσουμε τον κακό εαυτό μας.
Κλείνοντας, ευελπιστώ ότι η αίσια έκβαση της όλης προσπάθειας και η βεβαιότητα της έγκαιρης ολοκλήρωσης του έργου, να αποτελέσει τον προπομπό στην αναπτυξιακή πορεία της Λευκάδας.

Του Γεράσιμου ΧαλικιάΟικονομολόγου -Γενικού Γραμματέα της Ν.Α Λευκάδας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.